VITRÁŽ

Princíp výroby vitráže spočíva v rozložení obrazu do jednotlivých elementov, ktoré sa prenesú do farebných sklíčok.
Pri výrobe vitráží
používame viaceré techniky, podľa účelu a
vhodnosti v konkrétnom priestore.
Klasická
vitráž do olova
Najčastejšie sa používa ako výplň okien v katedrálach, kostoloch, a iných historických budovách. Jej technologicky základ spočíva v olovených lištách, ktoré spájajú jednotlivé kúsky farebného skla. Keďže tieto lišty môžu opticky rušiť detaily motívu je vhodné používať túto technológiu len pri jednoduchých vzoroch, alebo pri väčších vitrážach.
Technika
TIFFANY Tento
týl vynašiel známi secesný umelec a sklár Louis
Comfort Tiffany. Táto technológia sa oproti klasickej
vitrái líi tým, e jednotlivé kúsky
skla nie sú spájané oloveným profilom, ale hrany sa
obalia medenou páskou a potom sa pospájkujú. Prechody medzi
jednotlivými farebnými kúskami skla sú takto jemnejie, čo dovoľuje
výrobu zloitejích a prepracovanejších motívov.

Vitráže vyrobené touto technikou majú veľmi dlhú životnosť,
pretože všetky komponenty vitráže (sklo meď a cín) sú
známe svojou dlhou životnosťou. Dokazujú to Tiffaniho vitrážne
práce v Amerických múzeách z ktorých mnohé majú aj viac
ako 100 rokov.
Fazetované
vitráže - BEVELLS
Základ tejto technológie
vychádza z tiffany techniky, hlavnú časť vitráže tvoria
ale komponenty z hrubších čírych skiel so zbrúsenými okrajmi. Tieto
pod uhlom brúsené a leštené hrany lámu svetlo a tým zvýrazňujú tvar motívu.
Zapekané
sklá - FUSING
Už z názvu vyplýva, že pri tejto technológii sa používa pec. Jednotlivé kúsky skla, ktoré budú tvoriť motív vitráže nie sú spájané oloveným profilom ani kovovou páskou, ale sa poukladajú na tabulu skla požadovaných rozmerov. Táto tabula sa potom vloží do pece, kde sa pri vysokej teplote tieto sklá rozpustia a spoja s podkladovou tabulou. Výsledkom sú plynulé prechody medzi jednotlivými farbami, bez rušivej olovenej alebo kovovej pásky.
Maľba
na sklo Pri
tejto technike sa na sklo nanesú špeciálne farby ktoré je
potom nutne vypáliť v peci pri vysokej teplote. Tým sa
dosiahne farebná stálosť ako aj odolnosť. Takto
vytvorený kus skla a sa potom vloží do vitráže.
Pieskovanie Vytváranie
motívov matovaním povrchu
skla, pomocou piesku poháňaného vysokotlakovým vzduchom.
|